Projekt ENERSOL
Enersol je projekt zabývající se úsporou energií, využitím alternativních druhů energie a úsporou pohonných hmot. Vznikl jako následovník česko-holandského projektu z období 2000–2004, ve kterém měly vybrané školy, a jejich učitelé, možnost získat první zkušenosti z výuky obnovitelných zdrojů energií a investování do alternativní energetiky v Holandsku.
V roce 2003 byly vypracovány vzdělávací programy na podporu OZE v SŠ COPT Kroměříž a SŠ COPTH Praha ve spolupráci se SFŽP. Tyto programy lze považovat za první programy Enersol. Od roku 2004 se pořádají každý rok školní, krajské a celostátní soutěže prací žáků středních škol celé ČR. Do projektu Enersol se každoročně zapojují střední školy z 10–11 krajů.
Cíle projektu
- zajímavou formou zahrnout témata obnovitelných zdrojů energií, úspor energií a snižování emisí v dopravě do školních vzdělávacích programů;
- naučit žáky a studenty vytvořit si a vyjádřit svůj názor na daná témata před veřejností;
- vytvoření partnerského prostředí, ve kterém jsou cílovými skupinami žáci a studenti středních a vyšších odborných škol, jejich učitelé, resp. ředitelé škol a odborníci z firem.
Regionální centra zodpovídají za vytvoření sítě partnerských středních škol, která metodicky i odborně řídí za účelem uplatnění jednotné metodiky a každoročně aktualizovaných pravidel. Průměrně je v jednotlivých ročnících zapojeno 75–80 středních škol. Největší partnerská základna je v Praze (15 škol), na Vysočině (14 škol), Středočeském kraji (12 škol) a v Jihomoravském kraji (12 škol).
Práce žáků probíhají ve třech kategoriích:
1. Enersol a praxe
Projekty musí být zaměřené na témata podporující vzdělávání žáků formou spolupráce s odborníky na alternativní energie, úspory energií nebo inovace v dopravních pohonech. Žák musí být na základě projektu schopný prezentovat před veřejností získané informace z prostředí reálné praxe a současně vyjádřit i svůj osobní názor na ekonomiku provozu, šetrnost k životnímu prostředí a společenský význam. Tato forma projektů charakterizuje energetickou, stavební nebo dopravní politiku regionu a vybízí k hledání nových řešení očima mladé generace.
2. Enersol a inovace
Vedle vzdělávací funkce nabízí tato kategorie využití novinek zaváděných kdekoliv na světě, jejichž aplikace by, dle názoru žáka, přinesla praktické výsledky i ve vlastním regionu.
Tvorba modelů nebo funkčních výrobků je v této kategorii vítaným doplňkem! Zásadní proto je, aby žák prostřednictvím svého projektu nabídl nová (inovativní) řešení, která nejsou v naší zemi nebo v jeho regionu dosud zavedena.
3. Enersol a popularizace
Z hlediska širšího zapojení škol a propagace projektu, je jejím obsahem umělecké ztvárnění vyhlašovaných témat projektu (keramika, literární činnost, divadelní scénky, vzdělávací programy pro děti, propagační předměty, audiovizuální pořady, webové stránky, apod.).
Velké množství prací má přímý vztah k TZB. V ročníku 2017 se probojovaly do celostátního kola například práce s těmito názvy:
- Srovnání nákladů mezi dálkovým rozvodem a bojlerem
- Snížení energetické náročnosti škol a školských zařízení Jihočeského kraje ve Volyni
- Tepelná čerpadla
- Solární panely
- Hospodaření s pitnou vodou
- Zateplení domu
- Využití odpadního tepla z vodní elektrárny
- Studie energeticky úsporného domu
- Využití dešťové vody
Zakladatelem celého projektu je Ing. Jiří Herodes, vytvořil i jeho organizační a personální strukturu. O významu projektu Enersol svědčí i to, že záštitu nad průběhem celostátního kola přebírají každý rok významní představitelé veřejného života.
Zájemci si další informace o projektu ENERSOL mohou vyhledat na internetových stránkách: http://www.es-jh.eu/ nebo http://enersol.jecool.net/
- Certifikace budov – 1. část
- Jak na tepelné izolace obvodových stěn budov? – 2. část
- Jak na tepelné izolace obvodových stěn budov? – 1. část
- Dřevostavby a jejich vytápění – 3. část
- Dřevostavby a jejich vytápění – 2. část