Změny v distribučních cestách oboru voda, topení
Asociace obchodu voda – topení (AOVT) uspořádala ke konci roku 2023 v Praze KONFERENCI O OBCHODU na téma E-SHOPY A DALŠÍ DISTRIBUČNÍ CESTY ZBOŽÍ OBORU VODA – TOPENÍ. Účastnilo se ji 70 odborníků, špičkových manažerů, majitelů firem a zástupců téměř všech distribučních cest zboží tohoto oboru. Garantem konference byl Jiří Tesák.
Prudký vzestup a rozvoj informačních technologií byl podpořen změnami, které si vynutil covid. Došlo tak k zásadním změnám komunikace mezi jednotlivými segmenty obchodu. Nastal přirozený nárůst e-shopů, posílila se pozice hobby marketů, zvýšila se globalizace velkoobchodu v TZB. Změny se projevily i v logistice, financování a přímém působení montážních firem. To vše se AOVT pokusila včlenit do jedinečné a ucelené konference. Mimo jiné zde zazněly tyto důležité otázky:
Jaké nám v obchodní sféře hrozí „nebezpečí“?
JUDr. Robert Neruda, Ph.D., HAVEL & PARTNERS s. r. o. upozornil na zásadní rozdíly mezi doporučenými a fixními cenami v e-shopech i kamenných obchodech, selektivní distribuci – tzn., že je možné mít různě stanovené podmínky pro různá území a způsoby prodeje. Dále vysvětlil problematiku kartelových dohod, což jsou konkurenční dohody, dohody o cenách a postupech na trhu, veřejných zakázkách a teritoriích trhu. Poukázal na pravomoc a funkci antimonopolní úřadu a na to, jak málo stačí k tomu, aby byl spáchán trestný čin.
Vývoj e-shopu
Přednáška Víta Beneše ze společnosti Kamody s. r. o. průřezově ukázala vývoj jednoho z předních internetových prodejců v ČR v oblasti hobby a zahrada, a to od počátku svého vzniku, až po současnou podobu společnosti s téměř dvou miliardovými tržbami. Otevřeně ukázal podrobnou strukturu celého obchodování od A až do Z, vstup na zahraniční trh, velký význam kvalitní logistiky, práce i o víkendech a rychlost v odbavení zakázek. E-shopy se zdokonalují a pružně reagují na uspokojení potřeb zákazníka. Proto v současné době nabízí už i servisní služby.
Jak připravit vlastní produkt pro trh?
Firma Merabell Technologies s. r. o. se zabývá vývojem a výrobou. Pan Petr Melčák představil vizi a misi společnosti, distribuční cesty svých produktů jak do velkých projektů, tak pro použití koncovým zákazníkem. Mezi hlavní vlastnosti dobrého produktu patří kvalitní materiál, hodnotné a efektivní balení s kompletními informacemi, reklama a efektivní využití prodejní plochy s podporou projekčních obrazovek. Mají zvládnutou informovanost zákazníka, doporučování produktů a marketingovou podporu. Je to téměř dokonalý prodejní projekt, díky kterému rostou nejen na tuzemském trhu, ale expandují i do zahraničí.
Jaké změny nastaly u výrobce?
Ing. Lukáš Vozdecký za společnost Alcadrain, s. r. o. je jeden z největších výrobců sanitární techniky. Pro svůj současný a budoucí růst museli i oni učinit mnoho opatření a změn. Zejména šlo o změnu struktury trhu dříve orientovaného na Východní Evropu. Dnes převzal iniciativu dominantní Západoevropský trh, jehož podmínkou je vysoká kvalita výrobků, komplexní řešení systému, velká poptávka po recyklovaných materiálech a zvýrazněná ekologická hlediska. Celkově se musela snížit konstrukční a materiálová nákladovost při výrobě produktů a zvýšila se podpora robotizace ve výrobě. Společnost razantně omezila externí dodavatele a stala se tak soběstačnou a nezávislou.
Hobby markety
Společnost Ariston CZ, s. r. o. dlouhodobě spolupracuje s další distribuční cestou zboží, která je nyní na vzestupu a jsou jimi hobby markety (DIY – Do it yourself) Vyznačují se velkoplošnou prodejnou s širokým sortimentem zboží a velkou marketingovou podporou. Milan Maxima připravil analýzu a jasná data o síle, historii a vzniku DIY. Od roku 1991 „vyrostlo“ na území ČR 141 prodejen s celkovým objemem tržeb cca 36 mld. Kč. Dříve byl prodej zaměřený na koncového zákazníka „kutila“. Dnes se stává stále silnějším zákazníkem řemeslník, který využívá výhod DYI a k tomu dostává výhodnější a rabatové podmínky. Mezi hlavní výhody patří rozmanitost sortimentu, dostupná síť prodejen, otvírací doba, provoz i o víkendech a dnes i internetový prodej. To vše předurčuje jejich růst.
Posiluje se role velkoobchodů?
Velkoobchody se stále drží klasického 4stupňového uspořádání obchodu VÝROBCE – VELKOOBCHOD – MONTÁŽNÍ FIRMA – KONCOVÝ ZÁKAZNÍK.
Orientují se na montážní firmy a řemeslníky, podporují jejich spolupráci, odborně je vzdělávají a dávají jim výrazné rabatové podmínky. Konference poukázala na nedostatek řemeslníků a fakt, že jich po studiu zůstává v oboru pouze 30–50 %. Některé velkoobchody se orientují na exkluzivitu svých výrobků, aby omezily konkurenční boj. Každá z VO firem má však zcela osobitý přístup k práci s montážními firmami a s předáváním informací konečnému zákazníkovi. I přes rozmanitou distribuční síť mají stále největší podíl (cca 70 %) na trhu obchodu voda topení a stále se tak drží jako základní distribuční kanál.
Logistika jako vrchol změn
Stavebniny DEK a. s., mají nejdokonalejším systém logistiky, obsluhu zákazníka zaměřenou na rychlost v odbavení zakázek. Ing. Adam Petr poukázal na to jak důležité je označení a popis produktů od výrobce. Vede k přesné evidenci, uskladnění zboží, rychlému vyřízení objednávek i reklamací. Organizace skladu a komunikace skladu s oddělením zakázek pak zaručuje rychlost a dokonalost odbavení zákazníka. Zvládnutí logistiky je prioritou budoucnosti.
Konference byla platformou pro výměnu informací a zkušeností z obchodu a distribuce zboží. Sešli se zde zástupci distribučních cest, které si dříve byli až nevraživou konkurencí. Tato rozmanitost umožnila komplexní pohled a jasnou vizi obchodu voda topení.