Vaillant sensoROOM - nová verze regulátoru s novými funkcemi
V tomto článku bych rád čtenáře seznámil s novou verzí vzdálené správy kondenzačních kotlů Vaillant ecoTEC ioniDetect pomocí regulátoru pod označením sensoROOM. Řada čtenářů se jistě setkala s předchozí verzí, avšak tato nová se v mnoha směrech a vlastnostech liší. Toto provedení nabízí jak koncovým uživatelům, tak servisním technikům vylepšené funkce a služby, které si popíšeme v následujících řádcích.
1. sensoROOM – popis, funkce
Ekvitermní regulátor se vzdálenou správou se skládá ze dvou komponentů:
- Internetová jednotka VR 940f sensoCONNECT (obr. 1).
- Prostorový termostat VRT 51f sensoROOM (obr. 2).
Internetová jednotka VR 940f zprostředkovává pomocí WiFi sítě připojení kotle s termostatem na internet a následně pomocí mobilní aplikace ovládání celé otopné soustavy. Základní funkci – nastavení prostorové teploty lze provést pomocí otočného voliče na termostatu, na displeji se zobrazuje požadovaná, resp. aktuální teplota v referenční místnosti. Dále má uživatel přehled o stavu signálu a bateriích (obr. 3).
Pro komplexnější nastavení otopné soustavy a kotle však slouží mobilní aplikace, se kterou se seznámíme v následující části.
2. Mobilní aplikace myVAILLANT
Tato mobilní aplikace je určena pro uživatele kotle a slouží pro nastavení všech parametrů nutných pro komfortní vytápění a přípravu teplé vody. Vyznačuje se novým designem a uspořádáním usnadňujícím používání aplikace. Na úvodní obrazovce jsou uvedeny tyto základní informace:
- Výběr druhu provozu – automatický/denní/noční režim.
- Přehled připojených otopných soustav – např. domov/chata.
- Venkovní teplota (převzatá z webového serveru).
- Požadovaná a skutečná pokojová teplota včetně vlhkosti.
- Signalizace požadavku na vytápění.
- Tlačítka +/– pro nastavení teploty.
Na spodní liště úvodní obrazovky jsou umístěna tři tlačítka (zleva doprava):
- Nastavení otopné soustavy – např. pro nastavení časových oken, požadovaných teplot.
- Rychlé akce – jednorázová příprava teplé vody, aktivace režimu mimo domov.
- Energetické informace – informativní zobrazení spotřeb energií (v závislosti na topném zdroji).
3. Servisní portál myVAILLANT Pro
Regulátor sensoROOM společně s aplikací nabízí, oproti předchozí verzi, rozšířené možnosti konektivity, a to i pro servisní firmu. Pomocí servisního webového portálu myVAILLANT Pro, popř. mobilní aplikace má servisní technik neustálý přehled o provozním stavu kotle koncového zákazníka. Tato možnost je však výhradně určena pouze pro specializované servisy, které absolvovaly příslušné školení, neboť technik má k dispozici veškeré informace o kotli, a také o topné soustavě. Samozřejmostí je, že koncový zákazník schvaluje přístup servisní firmě ke kotli pomocí potvrzovacího e-mailu. Následně po schválení obdrží servisní technik přístup, a v servisním portálu jsou zobrazeny veškeré informace o spotřebiči. Pro zajímavost uvádím pouze ty nejdůležitější:
- Diagnostické informace a stavové kódy.
- Chybový kód případné poruchy.
- Průběh teplot v topení.
- Tlak vody v topení atd.
Dále je součástí, tzv. Live Monitor, který zobrazuje aktuální provozní stav. Díky tomuto řešení má servisní technik vzdálený dohled nad spotřebičem, který je neustále monitorován, a s tím související následující výhody:
- V případě výskytu případné poruchy má servisní technik k dispozici chybové hlášení s přesným popisem chyby a jejím odstraněním => tím se zamezuje vícenásobný servisní výjezd a technik má již připravený náhradní díl pro opravu.
- Při poklesu tlaku vody v topení je tento průběh zaznamenáván a servisní technik je informován při podkročení kritické hodnoty => tím se eliminuje zbytečný servisní výjezd, zákazník je na tento stav upozorněn a může si dopustit vodu sám.
- Servisní technik může zákazníkovi pomocí tohoto vzdáleného přístupu nastavit, popř. změnit následující parametry:
- Časový program.
- Druh topného provozu.
- Hodnotu topné křivky.
Touto funkcí opět odpadá servisní výjezd a není nutná přítomnost servisního technika na místě přímo u spotřebiče.
- Optimalizace vytápění a spotřeb energií – v tomto servisním portálu je možné si zobrazit aktuální spotřeby energií za určitý časový úsek a pomocí energetického managementu lze optimalizovat provoz plynového kotle tak, aby se dosáhlo co největšího využití všech energií.
4. CONNECTED e-certifikát prodloužené záruky
Společnost Vaillant Group rozšířila díky tomuto navzájem propojeného komplexnímu systému, kotel – regulátor – servisní portál, nabídku certifikátů prodloužené záruky o nové typy. Jedná se o tzv. CONNECTED on-line certifikáty (obr. 4), kdy uživatel získá prodlouženou záruku po dobu pěti let se vzdáleným dohledem nad spotřebičem tak, jak je popsáno v předchozím odstavci. V rámci této prodloužené záruky jsou hrazeny veškeré náklady na případnou opravu a již zmiňovaný vzdálený dohled.
Jak koncový zákazník může tuto službu zakoupit?
Nejjednodušší způsob je objednání u servisní firmy, která má již aktivovaný přístup do servisního portálu.
V rámci servisního e-shopu zakoupí pro koncového zákazníka tento typ CONNECTED e-certifikátu. Následně
na to provede po uvedení kotle do provozu jeho registraci včetně registrace prodloužené záruky a v servisním
portálu provede registraci internetové jednotky včetně schválení koncovým uživatelem.
Tento proces je pro všechny účastníky velice jednoduchý a rychlý a po provedení všech kroků je možné ihned začít využívat veškeré funkce. To platí jak pro koncového uživatele, tak i servisního technika.
Každý den zaznamenáváme v médiích novinky o konektivitě, o spotřebičích připojených na internet,
tzv. IoT (Internet of Things). Toto řešení od společnosti Vaillant Group tento směr potvrzuje a nabízí
nesporné výhody pro obě strany – koncového uživatele i pro servisního technika.
Uživateli kotle zajistí komfortní a moderní způsob vytápění, servisní firmě umožní diagnostiku kotle na
dálku bez nutnosti servisního výjezdu s úsporou času všem.Samozřejmostí je, že tento systém se bude neustále
vyvíjet a budou přibývat další užitečné výhody a funkce!