Rok 2011 a Bosch Group
Rok 2011 znamenal pro Bosch Group další silný růst, uvedl Klaus Huttelmaier, reprezentant Bosch Group v České republice, v úvodu výroční tiskové konference 10. května v Praze.
Celosvětové tržby vzrostly o neočekávaných 9 % a počet zaměstnanců přesáhl 302 000. V České republice vzrostl prodej z 497 mil. € (2010) na 558 mil. € a počet zaměstnanců, včetně agenturních, se pohyboval nad 8000. Za těmito pozitivními výsledky stojí především automobilová a průmyslová technika. Pozitivní vývoj má také prodej elektrického nářadí, domácích spotřebičů, zabezpečovacích systémů. Prodej tepelné techniky jako celku stagnuje. Brzdou růstu prodeje tepelných zdrojů se stal současný stav stavebnictví, pokles výstavby bytů a rodinných domů.
Strategickým cílem v oblasti výstavby rodinných domů je pro Bosch dům s přebytkem energie, nebo-li dům s celoročně pozitivní energetickou bilancí. Dům s energetickým hospodářstvím založeným především na fotovoltaické výrobě elektřiny a tepelných čerpadlech. Celoroční spotřeba energie optimálně navrženého domu se pohybuje okolo 7550 kWh/a, přičemž elektrárna vyrobí zhruba 9100 kWh/a.
Bližší informace k vývoji společnosti Bosch Termotechnika s.r.o. poskytl časopisu Topenářství instalace její generální ředitel, Gabriel Bartakovics (na obrázku vpravo).
První otázka směřovala k jeho předchozímu vyjádření (Topenářství instalace č. 2/2012), ve kterém konstatoval, že modernizace topných systémů v České republice probíhá pomaleji, než očekávali. Toto tvrzení se opírá o poznatek, že se v Česku stále, a ve velkých množstvích, prodávají kotle, které nevyužívají princip kondenzace a pracují tedy se znatelně nižší účinností. Že zákazníci nejsou výrazně motivováni k výběru nejúčinnější techniky, ačkoliv by se jim vyplatila a souběžně by přispěla ke snížení působení spalovacích zdrojů tepla na životní prostředí a ke snížení dovozů paliv, tedy ke zvýšení energetické soběstačnosti. Negativně se na tomto stavu podílí i dotační politika České republiky, neboť až přemrštěné dotace pro některé výrobky jsou náhle vystřídány praktickým vymizením podpůrných programů. Chybí princip stanovení přiměřené výše dotací a jejich trvalého působení. Vinu za tento stav však nenesou jen politické kruhy, lze ji spatřovat i ve slabém a nekoordinovaném působení těch, kteří energeticky úspornou techniku na základě nejen tržních, ale i politických tlaků vyvinuli a nabízí. V tomto směru je Bosch Group připravena vystupovat mnohem aktivněji.
Překážkou urychlení přechodu na úsporné zdroje tepla je i nedostatečná finanční gramotnost zákazníků, respektive neschopnost si spočítat, jak rychle se instalace úsporného zdroje snížením provozních výdajů zaplatí. Tento nedostatek může suplovat vhodně nastavený podpůrný program tím, že ukazuje žádoucí směr. Neznamená to podporu ve výši téměř celé pořizovací ceny.
Významným stimulem k přechodu na úspornější zdroje tepla je vyřazení těch zastaralých z trhu. Aktuálně začal v tomto směru působit nový Zákon o ochraně ovzduší, schválený počátkem května, který zavádí přísnější limity na emise z kotlů na pevná paliva. Gabriel Bartakovics k tomu uvedl, že zákon, respektive emisní limity stanovené v přílohách k zákonu, se dotýkají produkce kotlů na pevná paliva v Krnově a Albrechticích. Zhruba 30 % produkce kotlů se prodává v České republice a tohoto podílu se nový zákon dotýká. Vývoj kotlů, splňujících zpřísněné české emisní limity, byl zahájen již před časem, takže i značka Dakon bude na změnu, která začne platit od 1. ledna 2014, včas připravena. Změna neznamená ukončení výroby kotlů stávajících konstrukcí, neboť pro mnoho jiných trhů jsou stále vyhovující. A také musí být po určitou dobu zachována nabídka náhradních dílů.
Značka Dakon je jednoznačně orientována na pevná paliva. Její působení v oblasti plynových kotlů je dáno setrvačností myšlení především českých zákazníků, jejich dlouhodobými vazbami na tuto značku. Z pohledu společnosti Bosch Termotechnika však oblast plynových kotlů plně pokrývají značky Junkers a Buderus. Při současné internacionalizaci výrobních kapacit a tlacích na cenu výrobku je jistě pochopitelná snaha omezit počet propagovaných značek. Proto jsou nyní i prodeje značek Junkers a Dakon řízeny společně.
Do Bosch Group, respektive Bosch Termotechnika, patří tradiční kotlářská značka LOOS. I o její budoucnosti se Gabriel Bartakovics, v souvislosti s informováním o úpravě obchodní struktury, zmínil. Pro sentimentálně založené techniky bude tato informace pravděpodobně důvodem ke smutku, ale značka LOOS bude letos od 1. července nahrazena univerzální značkou Bosch.
Důvodů k tomuto opatření je několik. Kotle LOOS jsou dodávány především průmyslu. V tomto směru se v rámci společnosti Bosch Termotechnika na prodejích velmi kladně projevuje spolupráce se značkou Buderus, respektive jejím sektorem zaměřeným na kotle větších výkonů. Proto je připraveno propojení obchodních týmů a společný útvar bude sídlit v pražském areálu v Průmyslové ulici. Dalším důvodem je například velice silné postavení značky Bosch v průmyslové branži. Jakákoliv propagace značky Bosch tak bude automaticky upozorňovat i na sektor průmyslové tepelné techniky.
V odpovědi na dotaz směřující k nejbližším záměrům společnosti Bosch Termotechnika, Gabriel Bartakovics zdůraznil potřebu zkvalitnění spolehlivosti a úrovně servisní sítě. Eventuální dlouhé čekání na servisní zásah a jeho nízká úroveň neškodí jenom provozovatelům, ale i značce servisovaného výrobku. Proto bude, vedle současného školicího centra značky Junkers v Praze Modřanech, vybudováno další středisko pro Buderus, Dakon, ale i Junkers, v pražském areálu v Průmyslové ulici. Úrovni servisních služeb neprospívá současný stav, kdy servisní technici většinou pracují samostatně jako OSVČ. Nemá-li daný technik právě čas, musí zákazník déle čekat. Zkušenosti v Německu, Rakousku aj. naznačují, že i v Česku bude postupně docházet ke sdružování techniků do menších firem, které mohou nabídnout okamžitou zastupitelnost. Zemní plyn je palivo, s jehož využitím je spojeno určité nebezpečí, a proto ani výrobci plynových spotřebičů nemůže být lhostejné, kdo jeho výrobky servisuje.