Na Jarově se učí nejen kominíci
Střední odborná škola stavební a zahradnická, sídlící na Jarově v Praze 9, vešla do povědomí odborné veřejnosti například tím, že udržovala výuku učebního oboru kominík i při minimálním zájmu. Zůstala jediná s tímto oborem v České republice, přestože se do oboru hlásili dva až čtyři žáci.
O této době hovoří ředitel školy Mgr. Miloslav Janeček: „Obor jsme nezrušili, protože zrušení oboru znamená ztrátu učitelů a s nimi odbornosti. Po několik let enormně nízkého zájmu o obor jsme věřili, že není možné, aby se Česká republika trvale obešla bez nových kominíků. Několikaleté udržování připravenosti na výuku oboru kominík se nám vyplatilo v posledních dvou až třech letech.“ S Mgr. Janečkem jsem se dohodl na letošní Valné hromadě Společenstva kominíků ČR na interview pro časopis Topenářství instalace.
Co stojí za náhlým růstem zájmu o obor kominík?
Mgr. Janeček odpovídá: „Zájem žáků o obor kominík jednoznačně souvisí s intenzivní popularizací tohoto oboru u široké veřejnosti. Technický pokrok a například Zákon o ochranu ovzduší způsobily, že i pohled na kominíky se mění. Neboť již nejsou jen těmi, jejichž práce je spojována s vymetáním sazí z komínů, ale musí umět například vyvložkovat stávající komín vhodným komínovým systémem a pracovat s takovými pomůckami, jako jsou inspekční videokamery nebo přístroje na měření koncentrací emisí. Společně s růstem odměn za jejich práci stoupá i společenské postavení. Na růstu počtu zájemců o studium oboru kominík lze tyto skutečnosti dokumentovat. Ještě v roce 2008 se nám do prvního ročníku hlásili 4 žáci. V roce 2009 jsme do prvního ročníku přijali žáků 14. V loňském roce jich bylo 18. V letošním roce v září otevřeme jednu kompletní třídu a počítáme s 22 žáky. Zájem však byl téměř dvojnásobný. Proto jsme asi 15 zájemců o studium odmítli již po prvním rozhovoru. Cíleně počítáme s tím, že i někteří další budou muset opustit studium na naší škole, pokud nebudou mít požadované studijní výsledky. Společně s našimi učiteli jsem velmi rád, že se konečně můžeme chovat jako tak trochu výběrová škola i v oboru kominík.“
Chcete tím snad říci, že nepotřebujete každého žáka?
Na tuto otázku Mgr. Janeček odpověděl: „Každoročně při začátku školního roku míváme okolo 1250 žáků. Na konci školního roku jejich počet klesá o 70 až 90. Jsou mezi nimi ti, co odejdou z nejrůznějších důvodů sami, ale především ti, kteří na studium nestačili. Tento fakt považuji za velmi důležitý a znají jej i žáci naší školy. Jsou to mladí lidé a pochopitelně mají i nejrůznější mimoškolní zájmy. Převážná většina z nich chce školu dokončit a nechce odejít do praxe bez jakékoliv kvalifikace. K tomu přispívá i silný finanční motiv. Například učni se během své odborné praxe seznamují s obvyklými platovými poměry řemeslníků v oboru a názorně vidí, že pokud budou své řemeslo zvládat, tak mohou mít i vysoce nadprůměrné příjmy. Pochopitelně to platí nejen pro kominíky.“
Střední odborná škola stavební a zahradnická na Jarově, to nejsou jen kominíci. Ze školy vychází žáci s výučním listem, ale také s maturitním vysvědčením. Mgr. Janeček to pokládá jeden z dalších důležitých motivačních prvků: „Historicky byla naše škola určena především pro výuku budoucích řemeslníků stavební výroby. Tomu odpovídá dostatek učeben pro praktickou výuku. Zásadní požadavek minulých let, získat maturitu, se v poslední době obrací k požadavku nalézt především dobré uplatnění na trhu práce. Proto zájem o praktickou výuku i záměrně podporujeme. Třeba tím, že investujeme do vybavení dílen, aby žáci získali praktické zkušenosti na úrovni současných technologií. Pozitivně se nám tyto investice vrací, neboť řada zájemců o studium na naší škole si nás vybírá právě na základě dobrých referencí předchozích žáků nebo spokojenosti jejich zaměstnavatelů. Pro více studijně nadané žáky je důležitým studijním motivačním prvkem možnost získat maturitu přechodem do maturitních oborů. Zhruba polovina žáků naší školy je v maturitních oborech.“