+
Přidat firmu
Vyhledávání
Menu

Unikátní interaktivní výukový systém – INVYSYS

26.08.2024 Firma: Asociace obchodu voda – topení z. s. Časopis: 3/2024

ASOCIACE OBCHODU VODA – TOPENÍ z. s. uděluje každoročně Velkou cenu AOVT (VC AOVT). Jedná se o prestižní ocenění za inovativní výrobek, službu, projekt nebo jinou činnost přinášející nová řešení v oboru voda, sanita, topení. Toto ocenění za rok 2023 získala společnost E S L, a. s., za Interaktivní výukový systém – INVYSYS.

Image 1

Zeptali jsme se na podrobnější informace Ing. Ladislava Lněníčka, předsedy správní rady společnosti E S L, a. s., který je „otcem“ tohoto výukového systému. Jeho mottem je: „Když mi něco vysvětlíš, zapomenu. Když mi to ukážeš, zapamatuji si to. Ale když to sám udělám, pochopím.“

INVYSYS je komplexní pomůcka pro teoretickou i praktickou výuku v odborných školách TZB. Výukový systém pomáhá žákům učit se a pracovat s reálnými materiály a podle projektu vytvářet realizace s ohledem na produktivitu a rychlost práce. Velmi efektivně připravuje budoucí kvalifikované pracovníky.

Začněme od úplného začátku. Co bylo za zrodem myšlenky tohoto projektu?

Hledali jsme systém, který by dokázal co nejrychleji a nejefektivněji zlepšit dovednost žáků. Čerpali jsme informace a zkušenosti ze zahraničí a z jiných technických oborů (např. letectví). Vyrobili jsmespolečně se společností ENBRA, a. s. prototyp „trenažéru“, který jsme předvedli ředitelům předních škol stavebních oborů s výukou TZB.

Jak pokračovala vaše spolupráce se školami?

Začátky jako vždy nebyly jednoduché. Školy zaujaly spíše odmítavý postoj. Praxe ukázala, že je nutné vypracovat ucelený výukový manuál pro učitele, aby věděli jak díky těmto modulům předávat žákům potřebné znalosti a dovednosti. Tím započala dvouletá intenzivní spolupráce s VUT v Brně. Vznikl manuál, simulace i animace. Jsme v úzké spolupráci se školami, takže víme, jaké jsou aktuální vzdělávací programy a požadavky. Stačilo pak tento „trenažér“ prosadit do několika prvních škol a ostatním ukázat praktické výhody pro zkvalitnění výuky žáků a schopnost pružně reagovat na měnící se požadavky trhu v uvedeném oboru. Všechny překvapilo, jak výrazné to přineslo výsledky.

Image 0

V čem je váš systém odlišný od klasické výuky?

Není to abstraktní forma výuky. Studenti si mohou vše osahat, namontovat, vidí v interaktivní podobě a pomocí animací i jak vše funguje. Jedná se tedy o mnohonásobně efektnější a rychlejší výuku praxí. Osobně si něco vyzkoušet znamená být blíž k tomu to umět. Je to zcela něco jiného, než o něčem jen mluvit. Přesně o tom je naše motto.

Image 2

Jak si přesně tento systém představit, z čeho se přesně skládá a co obsahuje?

INVYSYS je systém, který se skládá z konstrukce modulových panelů, na kterých je umístěno příslušné technické vybavení.
Montážní moduly – slouží pro výuku montážních dovedností. Zde se žáci učí zručnosti jak jednotlivá zařízení montovat a dle montážních výkresů nainstalovat. Jsou to tedy moduly s možností opakované instalace zařízení, armatur, potrubí a dalšího příslušenství. Každý modul tvoříme na základě konkrétních výukových požadavků školy. Jsou určeny např. pro obory instalatér, topenář, plynárenský technik, technik pro regulační zařízení apod.
Funkční moduly – slouží pro výuku teoretickou. Moduly jsou zde pevně propojeny v plně funkční sestavu s vlastním softwarem a vizualizací, včetně prvků měření a regulace. Tato sestava simuluje skutečný provoz pro získání dovednosti řízení v provozu – např. kotelna, příprava teplé vody, aj.
Virtuální 2D animace systému – propojení pro rychlejší a správné pochopení systému. Jedná se o interaktivní počítačovou animaci, která zobrazuje funkci výukových modulů, především proudění médií v systému a regulace.
Nácvik rychlosti a produktivity práce – Simulace skutečné zakázky, dosažení produktivity práce, vyhodnocení zakázky až po fakturaci a komunikaci se zákazníkem.

Dovednost studentů je tedy cílem vaší činnosti posledních 15 let? Jaké jsou vaše dosavadní výsledky?

Ano. Aby absolventi odborných škol měli možnost získat nejen dovednosti, ale i zkušenosti s moderními materiály a aktuálními požadavky odborné praxe, potřebujeme tento interaktivní výukový systém INVYSYS dostat k co největšímu počtu žáků. Výuku oboru TZB vnímáme jako hodně náročnou. Do dnešního dne se nám podařilo tento systém instalovat do poloviny z 80 odborných škol. Získali jsme i mnoho ocenění. Za ty nejcennější považujeme 1. místo v kategorii Inovátor v oblasti středního odborného vzdělávání od Francouzsko-české obchodní komory ve spolupráci s MŠMT a Svazem průmyslu a dopravy. Posledním oceněním je získání Velká cena AOVT 2023.

Jak vidíte českého řemeslníka v současné době?

Školy „vyprodukují“ určité množství řemeslníků a technicky vzdělaných studentů. Minimálně však polovina z nich u oboru nezůstane. Hlavní příčinu vidím v tom, že absolventi a škola se soustřeďují na znalosti a dovednosti, ne však na podstatu, kterou jsou pracovní návyky. Většině chybí sebevědomí, jistota, a proto raději odchází do služeb, kde nemusí převzít zodpovědnost. Řemeslník dnes nemá odpovídající společenské postavení.

Image 3Obr. 1 • Vlevo Ing. Ladislav Lněníček, vpravo Ing. Josef Brabenec

Jaké máte plány do budoucna?

Protože je tato výuková pomůcka nesmírně efektivní, je klíčové ji zdokonalovat a získat pro ni co nejvíce učitelů. Momentálně pracujeme na dalším kroku, kterým je přizpůsobit INVYSYS mladé generaci a potřebám digitalizace a vytvořit vzdělávací pomůcku pro potřeby 21. století. Pomocí digitalizace připravíme zajímavější a zábavnější verzi, tak aby v průběhu výuky žáci získali i tzv. DIGITÁLNÍ KOMPETENCE. Bez těchto se již v nedaleké budoucnosti ve Stavebnictví 4.0 určitě neobejdou.

A co mohu nakonec říci já, jakožto průvodce tohoto příjemného a přínosného rozhovoru? Víme, že nejúčinnější způsob výuky je trenažér. Kompenzuje a pomáhá nahradit chybějící praxi, které dříve bylo dostatek a která je mnohonásobně efektivnější než výuka klasická. Podstatné je, aby absolventi TZB následně neodcházeli pracovat do jiných oborů. Proto je důležité budovat nejen dovednost, ale hlavně NÁVYKY. Tento vynikající systém tedy musíme doplnit intenzivním nacvičováním návyků, aby studenti získali zodpovědnost a vztah ke svému řemeslu, které budou následně zdokonalovat. Připojil bych k úvodnímu mottu pana Ing. Lněníčka citát Friedricha Engelse: „Rozvoj mozku není možný bez rozvoje manuální zručnosti a naopak“.

Za celou Asociaci AOVT gratuluji k ocenění Velká cena AOVT za rok 2023. Tento produkt jej získal za přínos pro školství, za rozvoj řemesla a za dlouhodobou realizační činnost v tomto oboru.

Rozhovor vedl Ing. Josef Brabenec – prezident AOVT.

Firemní článek