Nová vyhláška na rozúčtování nákladů na teplo a teplou vodu aneb Matematika převážně nevážně – část 1
Ing. Jiří Zerzaň, Techem, spol. s r. o.
V minulém čísle (8/2015) jsme informovali o novinkách, které přináší nová rozúčtovací vyhláška č. 269/2015 Sb. Zmínili jsme i pevně stanovenou proceduru pro úpravu výpočtové metody při zpracování „převisů“, tedy příjemců služeb majících buď méně než 80 % průměru anebo majících více než 200 % průměru přepočteného na 1 m2 ZPP v rámci celé zúčtovací jednotky (§3, odst. 2). Pro laika je předepsaná procedura srozumitelná, nicméně profesionálním rozúčtovatelům bude často působit problémy, protože snadno může vést k nesmyslným výsledkům.
V minulém čísle jsme také zmínili očekávání poměrné vysoké četnosti potřeby provádění zmíněné korekce. Pro nejčastěji aplikovaný poměr základní a spotřební složky nákladů na vytápění 40 : 60 lze očekávat potřebu korekce ve více než polovině případů. Je to dáno především odlišným chováním jednotlivých obyvatelů domů, jejich požadavky na úroveň vytápění, ale také – a to velmi často – parazitním chováním některých příjemců služeb využívajících vylepšených tepelně technických vlastností komplexně revitalizovaných bytových domů. Ponechme stranou spekulace o vhodnosti nastavených limitů –20 % a +100 %, zejména toho horního, a pracujme s těmito čísly jako s jasně daným faktem. Představme si modelový (avšak zcela reálný) bytový dům se dvěma vchody, pěti nadzemními podlažími, celkově s 28 byty, z toho čtyřmi 4+1 (o výměře 90 m2), šestnácti 3+1 (70 m2) a osmi 2+1 (50 m2) – schémata 1 a 2.
Po prvním rozdělení nákladů a přepočtu procentního vyjádření nákladu na m2 pro každého
jednotlivého příjemce služeb vzniklo rozdělení uvedené na schématu 3. Pět bytů bude třeba korigovat na
maximálních 200 % průměru (oranžová pole), deset bytů bude třeba korigovat na minimálních 80 % průměru
(žlutá pole). Zbývajících 11 bytů korekci podléhat nebude (bílá pole), protože jejich průměrné náklady
na 1 m2 se pohybují v tolerovaném rozmezí 80 až 200 %. Po provedené korekci nastane stav
vyjádřený na schématu 4. Celkově bude tedy korigováno 53,6 % bytů (s podílem ZPP 50,5 %), z toho
35,7 % na spodní limit (s podílem ZPP 32,9 %) a 17,9 % na horní limit (s podílem ZPP 17,6
%). Použijeme-li následně rozúčtovací proceduru stanovenou §3, odst. 2, spotřebujeme na „úhradu“ korigovaných
bytů tolik nákladů, že zbývající objem určený k rozdělení mezi nekorigované byty není dostatečně
velký, aby byly zachovány požadované (a logické) proporce. Před provedenou korekcí byla distribuce
nákladů (Kč) jen podle vstupních parametrů – schéma 5. Po korekci – schéma 6 – došlo v rozdělení
nákladů k neakceptovatelné deformaci proporcí, protože nekorigované byty platí méně než byty korigované
na 80 % průměru. Ve skutečnosti totiž po povinném přiřčení nákladů korigovaným bytům nezůstane pro nekorigované
byty dostatečně vysoký náklad – v našem případě pouze odpovídající (v průměru nekorigovaných
bytů) 77,85 %, i když z logiky věci by se měl pohybovat v rozmezí více než 80 % a méně
než 200 %.
Je vidět, že striktně předepsaný korekční algoritmus není žádná výhra a bude opět na zpracovateli rozúčtování, aby se s tímto problémem vypořádal. Jako první možnost se bude nabízet úprava podílu základní a spotřební složky, jinými slovy – půjde se (opět nepřímo) již v minulosti „vyšlapanou“ cestou. Je poněkud překvapující, že zpracovatel vyhlášky nepřemýšlel o praktických dopadech takto jednoznačně formulovaných ustanovení. Ještě smutnější je, že toto není jediná vada na kráse nového rozúčtovacího předpisu. Ale o tom zase příště.
- Voda – stále cennější komodita – v kontextu povinností EED
- Evropská směrnice o energetické účinnosti a její praktické dopady
- Implementace EED v České republice – proč je to takový problém?
- Nové povinnosti stanovené novelou EED
- Nové povinnosti stanovené novelou EED