Jak se bránit nekalým praktikám při pořizování fotovoltaiky
Zájem Čechů o výrobu energií z obnovitelných zdrojů roste. Spolu s tím se ale objevují nekalé praktiky některých dodavatelů.
V reakci na vyhlášení insolvence společnosti Malina Group vydal Cech akumulace a fotovoltaiky (CAFT) důrazné doporučení k zálohám na fotovoltaické elektrárny. Cech zároveň připomněl svůj aktuální Etický kodex. Ten je pro všechny členy závazný a za jeho porušení hrozí vyloučení z cechu.
„Pro rozvoj fotovoltaiky jsou malospotřebitelé klíčový segment. Nemůžeme si dovolit nechat je tápat. Spolupráce státu s podnikateli ve fotovoltaice je tudíž zcela zásadní. Proto cech zpřísnil své požadavky na etické chování u montážních firem a MPO přichází s novým desaterem, čerstvými radami spotřebitelům, na co si dát pozor a jak postupovat, pokud už se do obtíží dostanou,” uvedl Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie.
„První záloha se platí při podpisu smlouvy a my doporučujeme platit ve výši 10 až maximálně 40 % celkové ceny. Druhá záloha se hradí až po získání smlouvy o připojení k síti na začátku montáže. Obvykle tak, že k první záloze má firma dostat doplatek do 50 až 70 % celkové ceny.
Zbylých 30 až 50 % z celkové ceny se hradí až po předání hotového díla, kdy firma předá předávací protokol a revizní zprávu,“ uvedl Aleš Hradecký, předseda Cechu akumulace a fotovoltaiky.
V případě jednoduchých a levných instalací určených pro zranitelné zákazníky a seniory, dotovaných z Nové zelené úsporám Light, Cech akumulace a fotovoltaiky důrazně doporučuje držet se spodní hranice (10 %) záloh a doplatku až po realizaci a revizní zprávě. „Solidní dodavatelé to zvládnou,” dodal Hradecký.
V Etickém kodexu se všechny členské firmy CAFTu například zavazují:
- hájit cech a cíle cechu navenek i vůči ostatním členům cechu,
- dodržovat etické obchodní praktiky jako základ pro bezproblémovou a kvalitní realizaci zakázek,
- dbát na dodržování podmínek kvality a bezpečnosti,
- dodržovat platné zákony, vyhlášky, normy a předpisy,
- vzdělávat se v oboru a sdílet své zkušenosti a poznatky s ostatními členy cechu,
- upřednostňovat kvalitu a dlouhodobé cíle před okamžitým ziskem.
MPO zveřejnilo desatero rad, na co si dát pozor při výběru dodavatele, jaké podmínky si vyjednat či jak postupovat, když dodavatelská firma neplní podmínky smlouvy.
„V loňském roce jsme zaznamenali nárůst o 262 % co do počtu žádostí o připojení nových fotovoltaických elektráren a o 366 % co do jejich výkonu. Jen za leden až duben 2023 zaznamenala firma ČEZ distribuce téměř 21 500 žádostí s výkonem na úrovni 8 277 MW.
Za první 4 měsíce se tedy jedná o požadavek na výkon, a to jen za firmu ČEZ distribuce, které odpovídá polovině výkonu za celý rok 2022,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Jenže bohužel tak jako v každém oboru, který zažívá podobný boom, se mohou u menšiny dodavatelů objevit nekalé praktiky.
Naším cílem je přispět k ochraně zákazníků a zabránit znevěrohodnění trhu s fotovoltaikou. S Českou obchodní inspekcí jsme proto zaktualizovali desatero rad, jejichž cílem je pomoci zákazníkům podobným praktikám předcházet. Nově tedy zahrnuje rady, jak si vybrat spolehlivou firmu, jaké podmínky si při uzavírání smlouvy dojednat, nebo jak postupovat, když dodavatelská firma podmínky ze smlouvy neplní.“
MPO zveřejnilo desatero na webu www.mpo.cz. Dále ho budou mít energetičtí konzultanti EKIS, kteří již radí zákazníkům s dotacemi na instalaci fotovoltaik. O spolupráci na zlepšení informovanosti veřejnosti resort jedná také s Českou bankovní asociací. „Prostřednictvím infolinky 1212 požádáme o šíření tohoto desatera také starosty a tato linka bude s radami pro spotřebitele samozřejmě k dispozici každému,“ dodává ministr.
„Po domluvě s MPO dochází k intenzivnějším kontrolám samotných výrobků u dodavatelů. Na druhou stranu je třeba zmínit, že ČOI ani například ERÚ nemají ze zákona možnost donutit podnikatele zahájit práce, nebo vrátit spotřebiteli peníze. Do smluvních vztahů dvou stran nemůžeme vstupovat,“ říká ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek a dodává:
„Přikázat vrátit spotřebiteli pe-níze může výhradně soud. Je možné využít ještě mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. ČOI se může zaměřit na výrobky samotné, zda jsou v pořádku, zda splňují požadavky uvedení na trh a podobně.“
❏ Z tiskové zprávy CAFT, MPO