Moderní výuka oborů TZB – INVYSYS
Rok 2015 je vyhlášen rokem technického vzdělávání
Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) vyhlásil na svém Sněmu, který se konal na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, rok 2015 Rokem průmyslu a technického vzdělávání. Veřejně se k této aktivitě připojil na Sněmu i předseda vlády Bohuslav Sobotka, který přislíbil i finanční participaci.
Uvedeným článkem chceme reagovat na situaci, která v minulosti vznikla v oblasti učňovského technického vzdělávání, kvalitě absolventů technických škol a jejich zařazování do pracovních procesů.
Něco umět je zcela něco jiného, než o něčem mluvit (tj. vědět). Znalost je akce, informace je popis
akce. České školství stále učí kuchařské knihy, ale ještě vůbec ne, jak něco dobrého uvařit. Učit se něco
dělat, nejen o něčem mluvit – to by bylo něco. – prof. Ing. Milan Zelený, M.S., Ph.D.
Ministerstvo školství si pro rok 2015 určilo tři hlavní priority, jak chce problém s odborným vzděláváním
zefektivnit. Jednou z priorit je i zlepšení kvality technického odborného školství, tedy realizace praktické
výuky v prostředí praxe. „Připravme děti na to, že odborné vzdělávání je oblast, která je může bavit,
a která může slušně živit je i jejich rodiny,“ uzavřel ministr školství Marcel Chládek.
Z analýzy Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) vyplynulo, že podniky v rámci tzv. sekundárního sektoru, tedy z oblasti průmyslu, mají dlouhodobě problém najít kvalifikované pracovníky. Týká se to až 70 % zaměstnavatelů. Tuto situaci vnímají i firmy sdružené v Cechu topenářů a instalatérů ČR (CTI ČR). Podniková praxe sleduje protichůdný vývoj, tedy snižování počtu a kvality absolventů technických oborů a současně zvyšování poptávky po technických odbornících.
Tyto důvody vedly několik členských firem CTI ČR k účasti v projektu „Analýza inovačního řešení prototypových tréninkových laboratoří a trenažérů pro oblast energetických zdrojů dle standardů Klastru obecného strojírenství“. Jeho záměrem bylo vytvořit moderní výukovou a tréninkovou pomůcku především pro obory technických zařízení budov (TZB), a dodat středním školám, které připravují žáky v oborech TZB, smysluplné materiálové i technologické vybavení pro výuku.
Cesta k interaktivní praktické výuce
Cílem vývoje bylo vytvořit nadčasovou školní pomůcku, která by zprostředkovala studentům reálný zážitek a usnadnila porozumění probírané výukové problematice. Výsledkem vývoje je interaktivní výukový systém – INVYSYS.
Systém INVYSYS
Systém INVYSYS představuje novou formu výuky pro získávání praktických odborných dovedností, reflektuje požadavky profesní praxe i poslední trendy v oboru moderních technických zařízení budov.
Poznatky a zkušenosti pro vývoj a tvorbu INVYSYS jsme čerpali u odborníků technických oborů v ČR i v zahraničí (např. v Rakousku, Švédsku, Německu …). Výukové metodiky k systému vznikaly, a stále vznikají, za pomoci pedagogických pracovníků odborných škol z celé ČR.
Využití INVYSYS v praxi
Výuka na INVYSYS
INVYSYS přináší tři úrovně výuky:
- Získávání praktických dovedností
- Získávání teoretických znalostí
- Názorné počítačové animace
1. Získávání praktických dovedností
Díky možnosti rozebírání a montování jednotlivých modulů INVYSYS je možné je využít pro nácvik a získání manuálních dovedností. Studenti si vyzkouší samotnou montáž a demontáž jednotlivých prvků technických zařízení budov.
2. Výuka teoretických znalostí
Pro teoretickou výuku je modulový systém osazen MaR a propojen do sestavy. Tato vytváří přehledný funkční celek, který názorně demonstruje danou problematiku. Pomocí komplexní vizualizace je navíc možné provádět vzdálené sledování, nastavování a měření zadaných parametrů a archivaci dat z provozu systému (např. z počítačové učebny).
3. Názorné počítačové animace funkčnosti systémů
Animace INVYSYS je interaktivní počítačová simulace proudění a teplotních poměrů (otopné vody, teplé vody, vzduchu, apod.) pro teoretickou výuku. Schematicky zobrazuje funkci výukových modulů INVYSYS – každého samostatně, nebo napříč celou sestavou.
Interaktivní systém výuky s použitím INVYSYS
Interaktivní výuka představuje moderní trend edukačního procesu ve využívání nových forem ICT aplikovaných do přímé výuky. Metoda výuky interaktivní formou významně ovlivňuje flexibilitu, kreativitu a seberealizaci žáků.
Nezbytnou podmínkou správného a efektivního využití je i průběžné vzdělávání a zvyšování kvalifikace pedagogů, zejména právě v oblasti moderních technologií, které jsou dnes uplatňovány v praxi a reflektovány v systému INVYSYS.
Instalace interaktivního výukového systému
Systém interaktivní výuky INVYSYS je v současnosti realizován v několika školách v ČR, které jej úspěšně implementují do výuky. Společnost E S L, a.s. je, v součinnosti s odborným garantem technického vzdělávání CTI ČR, připravena dodat INVYSYS na základě individuálních požadavků do dalších škol technických oborů.
- 70 let profesionality
- Nástěnné klimatizační jednotky MULTI SPLIT Carrier – svěží vítr z Ameriky, 3. díl
- Nástěnné klimatizační jednotky SINGLE SPLIT Carrier – svěží vítr z Ameriky, 2. díl
- Vynález, který změnil svět, Carrier – svěží vítr z Ameriky, 1. díl
- Tvarovky „Conex >B< PUSH“ jsou rychlé a snadné řešení v mnoha situacích