Jiný systém vzdělávání budoucích odborníků TZB
Text pojednává o systému výuky s podporou moderních technologií a praktických reálných prvků oboru technická a technologická zařízení budov.
Úvod
Absolvent školy, který vstupuje na trh práce, by měl být již v rámci vzdělávacího procesu připravován tak, aby byl dobře uplatnitelný, schopný pružně se adaptovat na nové podmínky, reagovat na nové tendence a trendy a aby byl připraven dále se rozvíjet a vzdělávat. K tomu je ovšem nezbytné dobře fungující propojení mezi sférou vzdělávání a světem práce, umožňující školskému systému reagovat na měnící se požadavky a potřeby trhu práce. Přitom je důležité, aby vazba byla oboustranná a komunikace mezi sférou práce a sférou vzdělávání byla funkční a efektivní.
Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání [http://www.nuv.cz/t/vat]
Z analýzy, kterou provedl Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) vyplynulo, že podniky v rámci tzv. sekundárního sektoru, tedy z oblasti průmyslu, mají dlouhodobě problém najít kvalifikované pracovníky. Týká se to až 70 % zaměstnavatelů. Tuto situaci vnímají a pociťují i firmy sdružené v Cechu topenářů a instalatérů České republiky (CTIČR). Podniková praxe již několik let sleduje protichůdný vývoj, tedy snižování počtu a kvality absolventů technických oborů a současně zvyšování poptávky po kvalifikovaných/kvalitních technických odbornících.
Tyto důvody vedly několik společností k účasti v projektu „Analýza inovačního řešení prototypových tréninkových laboratoří a trenažérů pro oblast energetických zdrojů dle standardů Klastru obecného strojírenství“. Jeho záměrem bylo vytvořit moderní výukovou a tréninkovou pomůcku především pro obory technických zařízení budov (TZB), a dodat středním školám, které připravují žáky v oborech TZB, smysluplné materiálové itechnologické vybavení pro výuku.
Cesta k interaktivní praktické výuce
Cílem při vývoji výukového systému bylo vytvořit nadčasovou školní pomůcku, která by zprostředkovala studentům reálný zážitek a usnadnila porozumění probíranému tématu. Výsledkem vývoje je interaktivní výukový systém – INVYSYS.
Systém INVYSYS
Systém INVYSYS představuje formu výuky pro získávání praktických odborných dovedností reflektující požadavky profesní praxe i poslední trendy v oboru moderních technických zařízení budov.
Poznatky a zkušenosti pro vývoj a tvorbu INVYSYS jsme čerpali u odborníků technických oborů v ČR i v zahraničí (např. v Rakousku, Švédsku, Německu …). Výukové metodiky k systému vznikaly a stále vznikají za pomoci pedagogických pracovníků odborných škol z celé ČR.
Využití INVYSYS v praxi
Výuka na INVYSYS
INVYSYS přináší tři úrovně výuky:
- Získávání praktických dovedností
- Získávání teoretických znalostí
- Názorné počítačové animace
Získávání praktických dovedností
Díky možnosti rozebírání a montování jednotlivých modulů INVYSYS je možné je využít pro nácvik a získání manuálních dovedností. Studenti si vyzkouší samotnou montáž a demontáž jednotlivých prvků technických zařízení budov.
Výuka teoretických znalostí
Pro teoretickou výuku je modulový systém osazen MaR (měření a regulace) a propojen do sestavy. Tato vytváří přehledný funkční celek, který názorně demonstruje danou problematiku. Pomocí komplexní vizualizace je navíc možné provádět vzdálené sledování, nastavování a měření zadaných parametrů a archivaci dat z provozu systému (např. z počítačové učebny).
Názorné počítačové animace funkčnosti systémů
Animace INVYSYS je interaktivní počítačová simulace proudění a teplotních poměrů (topné vody, teplé vody, vzduchu, apod.) pro teoretickou výuku. Schematicky zobrazuje funkci výukových modulů INVYSYS - každého samostatně, nebo napříč celou sestavou.
Interaktivní systém výuky s použitím INVYSYS
Interaktivní výuka představuje moderní trend edukačního procesu ve využívání nových forem ICT aplikovaných do přímé výuky. Metoda výuky interaktivní formou významně ovlivňuje flexibilitu, kreativitu a seberealizaci žáků.
Nezbytnou podmínkou správného a efektivního využití je i průběžné vzdělávání a zvyšování kvalifikace pedagogů, zejména právě v oblasti moderních technologií, které jsou dnes uplatňovány v praxi a reflektovány v systému INVYSYS.
Závěr
Systém interaktivní výuky INVYSYS je v současnosti již realizován ve více než 15 školách v ČR, které jej úspěšně implementují do výuky.
Literatura
- Národní ústav pro vzdělávání. Vzdělávání a trh práce [online] Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/vat [citováno dne 14. 01. 2016].
- 70 let profesionality
- Nástěnné klimatizační jednotky MULTI SPLIT Carrier – svěží vítr z Ameriky, 3. díl
- Nástěnné klimatizační jednotky SINGLE SPLIT Carrier – svěží vítr z Ameriky, 2. díl
- Vynález, který změnil svět, Carrier – svěží vítr z Ameriky, 1. díl
- Tvarovky „Conex >B< PUSH“ jsou rychlé a snadné řešení v mnoha situacích